loading...
درامدزایی
moneymaker بازدید : 829 55 سال پیش نظرات (0)

images

ماده واحده به موجب این قانونبه موجب این قانون، فارغ التحصیلان دانشکده علوم قضائی وابسته به دادگستری جمهوری اسلامی ایران که خدمت سربازی خود را انجام نداده‌اند با پیشنهاد قوة قضائیه و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح در صورت تعهد حداقل ده سال خدمت در قوة قضائیه که دو سال اول از حقوق و مزایای وظیفه برخوردار خواهند بود و طی دوره آموزش مقدماتی نظامی و پس از ایفاء تعهد از انجام خدمت دورة ضرورت در زمان صلح معاف می باشند.

 

تبصره۱ قوة قضائیه می تواند افراد مشمول این قانون را در سمت های قضائی و اداری طبق مقررات مربوطه حسب مورد به خدمت گیرد.

تبصره۲ قوة قضائیه مکلف است چنانچه مشمولان این قانون از انجام خدمت مورد تعهد امتناع نمایند و یا در طی مدت تعهد به عللی از خدمت در دادگستری برکنار شوند آنان را بلافاصله جهت رسیدگی به وضع مشمولیت به ادارة وظیفة عمومی معرفی نمایند. مخارج انجام شده برای افرادی که امتناع از خدمت نمایند توسط قوة قضائیه اخذ و به خزانه داری کل واریز خواهد شد.

تبصره۳ کلیة هزینه های دورة آموزش نظامی و حرفه ای مشمولین این قانون اعم از حقوق و مزایا، جیرة غذائی، درمان و غیره به عهدة قوة قضائیه می باشد و سازمان برنامه و بودجه موظف است همه ساله معادل اعتبار مورد نیاز را در ردیف جدا گانه‌ای در لوایح بودجة سالیانه منظور و تأمین نماید.

تبصره۴ در صورت استخدام مشمولان موضوع این قانون، تمام مدت ده سال خدمت و دورة آموزش نظامی آنان جزء سنوات خدمت محسوب می گردد.

تبصره۵ وزارتخانه دادگستری، کشور و دفاع با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح مسئول اجرای این قانون بوده و آئین نامة اجرائی مربوطه توسط وزارتخانه های مذکور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهدرسید.

تبصره۶ طلاب حوزه های علمیه و فارغ التحصیلان دانشکده های حقوق که جهت استخدام در سمت قضایی پذیرفته می شوند و خدمت وظیفه عمومی خود را انجام نداده اند مشمول مقررات این قانون خواهند بود. همچنین وضعیت طلاب شاغل در سمت های قضایی که با استفاده از معافیت تحصیلی به استخدام درآمده اند از لحاظ انجام خدمت وظیفة عمومی و مدت تعهد خدمت، مشمول مقررات این قانون می باشند و سوابق قضائی آنان جزء مدت تعهد محسوب می گردد.

قانون فوق مشتمل بر مادة واحده و پنج تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ نهم بهمن ماه یکهزار وسیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۲/۱۱/۱۳۷۳ به تأیید شورای نگهبان رسیده است

آئین نامه اجرایی قانون گذرانیدن مدت خدمت وظیفة فارغ التحصیلان دانشکدة علوم قضایی در محاکم قضایی کشور   مصوب۱۶/۳/۱۳۷۵

فصل اول -  تعاریف

ماده۱ در این آئین نامه قانون گذرانیدن مدت خدمت وظیفة فارغ التحصیلان دانشکدة علوم قضایی در محاکم قضایی کشور- مصوب۱۳۷۳- به اختیار«قانون» نامیده می‌شود.

ماده۲ مشمولان این آئین نامه عبارتند از فارغ التحصیلان دانشکده علوم قضایی که مطابق ضوابط قوة قضاییه گزینش شده و خدمت دوره ضرورت را انجام داده اند.

ماده۳ سمت های اداری عبارت از تصدی پست سازمانی اداری در قوة قضاییه و سازمان های وابسته به طور مستمر از طریق انتصاب بالاترین مقام اجرایی ذی صلاح است.

ماده ۴ سمت‌های اداری عبارت از تصدی پست سازمانی اداری در قوه قضاییه و سازمانهای وابسته به طور مستمر از طریق انتصاب بالاترین مقام اجرایی ذیصلاح است.

ماده۵ حقوق و مزایای مشمولان قانون در طول دو سال اول عبارت از مجموعه پرداخت های و هزینه های است که به هر عنوان به پرسنل همتراز وظیفه در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تعلق می گیرد و در طول هشت سال مدت تعهد عبارت از مجموعه پرداخت های مالی تحت هر عنوان است که به هریک از قضات یا متصدیان امور اداری همتراز در پست های مربوط تعلق می گیرد.

فصل دوم – میزان و چگونگی اخذ و انجام تعهد

ماده۶ مشمولان دارای شرایط در صورت تمایل به استفاده از مزایای قانون، مکلفند بلافاصله پس از فراغت از تحصیل و اخذ دفترچة آماده به خدمت از ادارة وظیفة عمومی، به ادارة کل آموزش و گزینش قضات مراجعه و جهت انجام خدمت در قوة قضاییه به مدت ده سال تعهد بسپارند. این تعهد باید در دفترخانة اسناد رسمی تنظیم شود.

تبصره تعهد ده ساله موضوع قانون شامل مدت آموزش نظامی،‌ کارآموزی، خدمات قضایی یا اداری و تعهد هشت سالة دانشجویان به هنگام ورود به دانشکدة علوم قضایی است.

فصل سوم – آموزش و چگونگی اعزام به خدمت و ترفیعات

ماده۷ قوة قضاییه در هر دوره فارغ التحصیلی صورت اسامی مشمولان قانون را به همراه تصاویر دفترچة آماده به خدمت آنان به منظور اخذ موافقت و هماهنگی لازم به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال می کند.

ماده۸ ستاد کل نیروهای مسلح ظر یکماه نسبت به در خواست قوه قضاییه بررسی و اعلام نظر کرده و پس از موافقت، ضمن تعیین مراکز آموزشی نیروهای مسلح، صورت اسامی مربوط را برای اعزام به مراکز آموزشی به اداره کل وظیفه عمومی ارسال می کند.

ماده۹ قوة قضاییه قبل از اعزام مشمولان قانون به مراکز آموزشی، در زمینة پرداخت هزینه های مربوط با ستاد نیروی آموزش دهنده هماهنگی می کند.

تبصره زینه های مذکور در این ماده به ازای هر نفر در طول دورة آموزش نظامی،‌ برابر ضوابط سایرموارد مشابه، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تعیین و اعلام می شود.

ماده۱۰ مدت آموزش نظامی مقدماتی مشمولان قانون توسط نیروی آموزش دهنده برابر ضوابط مربوط تعیین می شود.

تبصره۱ مشمولانی که قبل از شروع انجام تعهد، آموزش نظامی مقدماتی را در نیروهای مسلح گذرانده باشند، با ارایة گواهی به یگان آموزش دهنده، از انجام آموزش نظامی معاف می شوند.

تبصره۲ نیروی آموزش دهنده مکلف است پس از پایان آموزش نظامی مقدماتی، بلافاصله مشمولان این آئین نامه را به صورت انفرادی برای اعزام به قوة قضائیة، به ادارةکل وظیفة عمومی معرفی کند.

ماده۱۱ مشمولان قانون پس از طی دورة آموزش نظامی مقدماتی، کارآموزی علمی و عملی قضایی یا اداری را به میزان مقرر مطابق برنامة آموزشی قوة قضاییه طی کرده و پس از موفقیت در آزمون مربوط، با ابلاغ مخصوص حسب مورد به سمت های قضایی یا اداری منصوب می شوند.

تبصره محل خدمت قضایی واداری و ترفیعات و تغییر سمت های بعدی مشمولان قانون مطابق مقررات مورد عمل در قوه قضاییه تعیین می شود.

ماده۱۲ گواهی اشتغال به خدمت مشمولان قانون در طول مدت ایفای تعهد دارای همان امتیازهایی است که برای مشمولان مواد(۶)، (۷)، (۸)، (۹) قانون خدمت وظیفه عمومی –مصوب ۱۳۶۳- درنظر گرفته شده است.

فصل چهارم – برکناری از خدمت یا امتناع از انجام تعهد

ماده۱۳ در صورتی که مشمولان قانون از انجام خدمت مورد تعهد امتناع کنند یا درطول مدت تعهد به عللی از خدمت در قوة قضاییه برکنار شوند، کارگزینی وزارت دادگستری بلافاصله جهت رسیدگی به وضع مشمولیت، آنان را به ادارة وظیفه عمومی محل معرفی می کند تا در صورت بلامانع بودن، ضمن احتساب مدت خدمت آموزش نظامی، بقیة خدمت دورة ضرورت را در نیروهای مسلح به انجام رسانند.

ماده۱۴ چناچه مشمولان قانون از خدمت مورد تعهد امتناع کنند، علاوه براجرای مفاد مادة (۱۳) این آئین نامه، هزینه های انجام شده در طول دورة تحصیل و دو سال اول خدمت وصول و در صورت عدم تعیین تکلیف پرداخت آن توسط متعهد،‌ به تشخیص دادگستری جمهوری اسلامی ایران از محل وثیقه ی تضمین سپرده شده استیفا می شود.

تبصره چناچه عدم ایفای تعهد خدمت ناشی از تقصیر متعهد نباشد و عرفاً نتوان آن را معلول عمل وی تلقی کرد،‌ به تشخیص دادگستری جمهوری اسلامی ایران متعهد از پرداخت وجوه مذکور در مادة فوق معاف می شود.

ماده۱۵ کارگزینی وزارت دادگستری مکلف است مشمولان این قانون را پس از انجام تعهد خدمت برای دریافت کارت معافیت دایم از خدمت ضرورت در زمان صلح، به صورت انفرادی به ادارة کل وظیفه عمومی معرفی کند.

معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

منبع : www.police.ir

VN:F [1.9.6_1107]
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 726
  • کل نظرات : 847
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2581
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 66
  • باردید دیروز : 72
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 292
  • بازدید ماه : 878
  • بازدید سال : 18,712
  • بازدید کلی : 239,348